Vanhan koiran uudet opit
2017/03 · 4 minuutin luku
Tarve oppia uutta on elinikäinen. Sen syyt toki vaihtelevat. Joskus edessä häämöttää tenttiviikko tai pääsykoe, työura on kiinni uuden taidon oppimisesta tai uusi harrastus vaatia täysin vieraaseen asiaan tutustumista.
Liian vähän kuitenkin puhutaan siitä, miten uutta asiaa kannattaisi opetella. Tuntuu siltä, ettei tällä saralla olla edetty lainkaan. Edelleen turvaudutaan vuosikymmenien takaisiin tekniikoihin kuten ulkoluku, alleviivaukset ja loputtomat toistot.
Miksi vanhat konstit eivät toimi?
Materiaalin ulkoluku moneen kertaan on lähes hyödytöntä - sitä voi käyttää vain silloin, jos tavoitteena on muistaa tekstiä mekaanisesti ulkoa vain muutaman tunnin verran. Mitä useampi tunti (puhumattakaan päivistä) viimeisestä lukukerrasta on, sitä jyrkemmin muistetun tekstin määrä laskee. Lopputulos on lohduton, jos ajatellaan, että tätä "opittua" asiaa olisi tarkoitus käyttää pohjana myöhemmin opittavalle materiaalille."Test-enhanced learning: taking memory tests improves long-term retention"
Roediger & Karpicke, 2006.
Alleviivaukset sekä mielle- ja käsitekartat ovat myös tutkimuksissa osoittautuneet heikoiksi tavoiksi muistaa"Retrieval Practice Produces More Learning than Elaborative Studying with Concept Mapping"
Jeffrey D. Karpicke & Janell R. Blunt, 2011 ja erityisesti ymmärtää uutta asiaa. Kun kartat on kerran tehty, tulee niiden kertaamisesta samalla tavalla passiivista kuin ulkoluvustakin. Ajan kuluessa ei muistiin jää juuri mitään.
Tutkitusti toimivat opiskelutekniikat
Kaikkein tehokkain opiskelun malli on aktiivinen lukeminen ja jaksoitetut muistiinpalautusharjoitukset mini-testeillä. Yksinkertaisimmillaan homma menee suurinpiirtein näin:
1. Jos kyseessä on tentti, pääsykoe tai muu yksittäinen hetki, mihin mennessä uusi tieto on omaksuttava, ota kalenteri esiin ja rytmitä lukemisesi (ainakin) 2-3 erään. Viimeinen lukutuokio on hyvä sijoittaa vain 1-2 päivää ennen H-hetkeä."Optimizing schedules of retrieval practice for durable and efficient learning: How much is enough?"
Journal of experimental psychology: General, 140(3), 283-302.
2. Lukiessasi materiaalia, pysähdy tasaisin välein (per. kappale, sivu tai luku, riippuen materiaalin haastavuudesta) sulje kirja ja kirjoita omin sanoin paperille lukemasi asia auki.2 Tämä tekniikka paljastaa nopeasti sen, ymmärsitkö oikeasti lukemasi tekstin. Jos omaa tekstiä ei synny tai se osoittautuu vajavaiseksi kun tarkastelet sitä lähdemateriaalia vasten, toista harjoitus kunnes onnistut. Jatka samalla tavalla sen materiaalin läpi, jonka olit varannut tälle lukukerralle.
3. Nyt kun omat muistiinpanosi ovat valmiit, luo niistä lyhyitä kysymyksiä/tehtäviä per aihealue ja tämän jälkeen yritä ratkaista ne ilman lähdemateriaalia. Toista tarvittaessa. Kun osaat vastata/ratkaista kaikki tehtävät, voit onnitella itseäsi - olet juuri oppinut ja sisäistänyt lukemasi tiedon!
4. Kun olet käynyt kaiken vaadittavan aineiston läpi, voit keskittyä tulevissa harjoituskerroissa ratkaisemaan kohdassa 3. tekemiäsi kysymyksiä - riittää, että onnistut tekemään ne 1-2 kertaa virheettä.
Muita muistamista tukevia tekniikoita ja tapoja
On myös muutamia muita tekniikoita ja tapoja, joilla voit maksimoida opitun asian sisäistämisen:
1. Nuku riittävästi, ihan oikeasti. Unen aikana tapahtuu lukuisia biologisia reaktioita, jotka vaikuttavat suoraan muistin suorituskykyyn.
NPR All Things Considered
Pam Harrison, (September 8, 2014)
2. Keskitä lukemisesi aamupäivälle. Ei varmasti ole yllätys, että kykymme oppia ja muistaa heikkenee mitä väsyneempiä olemme päivän riennoista
3. Hieman vastakohtana edelliseen, joskus vaikean ongelman ratkomisessa voi auttaa, kun sijoitat ongelman parissa työskentelyn siten, että siirryt sen parista suoraan nukkumaan. Aivosi jatkavat edelleen asian käsittelyä unen aikana.
4. Myös liikunta auttaa löytämään uusia tapoja ratkaista vaikeita ongelmia. Lähde pois pöydän äärestä ja tee tunnin päämäärätön kävelylenkki, jonka aikana jatkat ongelman pohdiskelua."Want to be More Creative? Take a Walk."
Gretchen Reynolds, 2014
"Why Walking Helps Us Think."
Ferris Jabr, 2014
5. Hae rauhallisia lukuympäristöjä, missä on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä. Jätä kännykkä jne. kotiin tai sulje ne kokonaan. Muista myös vaihdella lukuympäristöjä, jotta muistijäljet eivät "ankkuroidu" tiettyyn ympäristöön.
Lisälukemista
Seuraavat kirjat ja kurssit ovat auttaneet minua löytämään parempia (ja nopeampia!) tapoja sisäistää uutta tietoa:
Kirjat
- Deep Work
- Effective Notetaking
- How to become a straight-A student
- How to Learn
- How to Win at College: Simple Rules for Success from Star Students
- Mind for Numbers